οι ασκήσεις με τις οποίες προσπαθήσαμε να κάνουμε την επανάληψη της ραψωδίας α

Γενική θεώρηση της ραψωδίας α μέσω δοκιμασιών

Η ιστορία

Βάλτε τα παρακάτω γεγονότα με τη σειρά που συνέβησαν στη ραψωδία α
(αριθμήστε τις προτάσεις με τη σειρά που συνέβησαν τα γεγονότα)

ο Τηλέμαχος προσφέρει γεύμα  στον Μέντη
ο Μέντης συμβουλεύει τον Τηλέμαχο να ταξιδέψει για την Πύλο και τη Σπάρτη
Ο Ποσειδώνας επισκέπτεται τους Αιθίοπες
η Πηνελόπη κατεβαίνει απ’ το δωμάτιο της
η Αθηνά εξαφανίζεται με τη μορφή πουλιού
οι Θεοί συνεδριάζουν στον Όλυμπο
ο Τηλέμαχος εκφράζει τις αμφιβολίες του για τη ζωή του πατέρα του
ο Τηλέμαχος προσφέρει δώρα στον Μέντη
ο Τηλέμαχος σκέφτεται το βράδυ στο δωμάτιο του τις μελλοντικές του κινήσεις
ο Δίας παίρνει απόφαση να γυρίσει ο Οδυσσέας στην πατρίδα του
η Αθηνά παίρνει τη μορφή του Μέντη
Ο Μέντης προβλέπει ότι ο Οδυσσέας θα γυρίσει
ο Τηλέμαχος ανακοινώνει στους μνηστήρες για την αυριανή συνέλευση
ο Τηλέμαχος καλοδέχεται τον Μέντη στον παλάτι

 

Τα πρόσωπα

Ο Τηλέμαχος

Με βάση τις σκέψεις, τις ενέργειες και τα λόγια του Τηλεμάχου στους στίχους 126-132, 146-153    176-187 αλλά και τα σχόλια του αφηγητή πως θα περιγράφατε τον χαρακτήρα του Τηλέμαχου;

Με ποιες ενέργειες φαίνεται η μεταστροφή του Τηλέμαχου μετά τη συνομιλία του με τον Μέντη;

Πώς επηρεάζει τη συμπεριφορά του Τηλέμαχου ο διάλογός του με τον Μέντη;

Είναι δικαιολογημένη η στάση του;

Επιλέξτε δύο από τις παραπάνω ερωτήσεις και προσπαθήστε να τις απαντήσετε χρησιμοποιώντας και τις παρακάτω λέξεις του πλαισίου

Φοβισμένος, απαισιόδοξος, δεν έχει εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του, αφήνει τους άλλους να κατευθύνουν τη ζωή του, δέχεται παθητικά τα γεγονότα, ενηλικιώνεται, «κυβερνήτης του σπιτιού» , αυτοπεποίθηση, άφοβος, στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις, θαρραλέος, συνειδητοποίηση ευθυνών, ανάληψη πρωτοβουλιών

Μνηστήρες

Συγκρίνετε τη στάση του Αντίνοου με αυτή τη Ευρύμαχου όπως φαίνεται από τα λόγια τους μετά την ομιλία του Τηλέμαχου στιχ 429 -432 και 447-459. στη συνέχεια κάντε την παρακάτω αντιστοίχιση:

Αντίνοος

Ευρύμαχος

Εριστικός
προκλητικός
θρασύδειλος
διπλωματικός
υποκριτής
αναιδής

 

Ο Ομηρικός κόσμος

Ο αοιδός

Με βάση τους στίχους 168-173, 362-397,411-415 και 469-471            θα προσπαθήσουμε να συμπληρώσουμε την παρακάτω παράγραφο για τους αοιδούς  

Ο αοιδός …………………… σε γιορτές κατά τη διάρκεια του ……………………..με τη συνοδεία……………………. Το περιεχόμενο των τραγουδιών τους ήταν κατορθώματα από το μακρινό  ……………   αλλά και σύγχρονά τους γεγονότα. Τραγουδούσε τόσο εύθυμα όσο και ……………………..  άσματα. Ο αοιδός ήταν και ο ………………………… αλλά και ο εκτελεστής των τραγουδιών. Είχε αρκετά ………………………. θέση στο παλάτι παρόλο που φαίνεται ότι ήταν υποχρεωμένος να ασκεί το επάγγελμά του. Τα τραγούδια του είχαν μεγάλη……………………………… κάτι που το καταλαβαίνουμε από τη …………………….που κρατούσαν οι συμποσιαστές την ώρα του τραγουδιού αλλά και από τη στάση της Π……………………….. 

Οι δούλοι- Ευρύκλεια

Αφού διαβάσετε πάλι την ιστορία της Ευρύκλειας, ποιες πληροφορίες παίρνουμε για τη ζωή των δούλων στην ομηρική εποχή;

Αγοράζονταν ή όχι;       Που δούλευαν; (αγρούς- σπίτι κ.α.)       ποια σχέση είχαν με τα αφεντικά τους;

 

Ιδεολογικά στοιχεία

Ζωή ή θάνατος

Αφού διαβάσουμε τους παρακάτω στίχους , ποιες απόψεις για τη ζωή και το θάνατο φαίνεται ότι προβάλλει ο Τηλέμαχος; Είναι διαφορετικές; Ποια ζωή θα προτιμούσατε εσείς; Ποια από τις δύο θα χαρακτηρίζατε ηρωική;

   Άμποτε να’ μουν ενός άλλου γιος, καλόμοιρου,
που τα γεράματα τον βρίσκουν μέσα στ’ αγαθά του∙

   Αν έβρισκε το θάνατο, δε θα ’ταν ο καημός μου τόσος,
αν είχε σκοτωθεί στην Τροία εκεί, με τους συντρόφους του στο πλαί

Οι Θεοί και οι άνθρωποι

Στην α ραψωδία τίθεται το ζήτημα της ευθύνης των ανθρώπων. Βρείτε στίχους του κειμένου που αποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι πια πίστευαν ότι δεν κινούνται από τις επιθυμίες των θεών αλλά είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους.  

π.χ. 9 γιατί εκείνοι χάθηκαν απ’ τα δικά τους σφάλματα

η αφήγηση

Βασικά υπάρχουν δύο τρόποι για να αφηγηθεί κάποιος μια ιστορία

α) ο πρώτος είναι η διήγηση  των γεγονότων και των λόγων από έναν αφηγητή

εκείνο όμως τον καιρό ο Ποσειδώνας είχε ταξιδέψει στους μακρινούς Αιθίοπες

β) ο δεύτερος είναι η μίμηση/ ο διάλογος. Δηλαδή να παρακολουθούμε τους ήρωες της ιστορίας να συνομιλούν μεταξύ τους

Μετά του αντιμίλησε ο Αντίνοος, γιος του Ευπείθη:
»Φαίνεται πως , Τηλέμαχε, καλά σε δασκαλεύουν οι θεοί…..

επίσης στους αφηγηματικούς τρόπους μπορούμε να συμπεριλάβουμε:

γ)την περιγραφή. Ο αφηγητής μας «ζωγραφίζει» την εμφάνιση ενός αντικειμένου, ενός προσώπου κτλ.

Άνοιξε τότε αυτός τα δυο θυρόφυλλα της κάμαρης, καλοχτισμένης και γερής

Δ) Το σχόλιο. Ο αφηγητής δεν διηγείται γεγονότα αλλά τα σχολιάζει

Ευθύς προς την αυλόπορτα έτρεξε γιατί τον έπιασε η ντροπή, να στέκει τόσην ώρα στην πόρτα του ένας ξένος

1. Γράψτε έναν στίχο από τη ραψωδία α για κάθε έναν από τους αφηγηματικούς τρόπους

Α. διήγηση

Β. διάλογος

Γ. περιγραφή

Δ. σχόλιο

2. μετρήστε τους στίχους της πρώτης ραψωδίας που έχουμε διάλογο.

Από τους  498 στίχους διάλογο έχουμε  στους ………………….

Ποσοστό: